Korpás Károly, magyar rekorder gépkocsivezető a Nissan hazai importőre, a Nissan Sales CEE Kft. által biztosított gépkocsival rekordot döntött üzemanyag-takarékosság terén. Egy Nissan Note 1.5 dCi Tekna (DPF EU5) típusjelű gépkocsival az ún. “kisautó” kategóriában a korábbihasonló rekord ellenőrző pontjainak érintésével egy 905 km-es országjáró túrán 2014. december 16-án 3,38 liter/100 km abszolút fogyasztást ért el. Ez 0,2 liter/100 km értékkel kevesebb, mint a gyár által megadott vegyes ciklusú fogyasztási érték, az 1 tonnára vetített, fajlagos fogyasztás értéke pedig 2,45 liter/100 km/tonna volt.
Milyen rekordot állított fel vagy döntött meg?
Az abszolút üzemanyag-fogyasztás legkisebb értékét egy ún. “kisautó” kategóriába tartozó gépkocsival
Hol?
Magyarország dunántúli és alföldi főútjain több ellenőrzési pont érintésével egy 905 km hosszú túrán
Mikor?
2014. december 16-án
Ki?
Korpás Károly és Nissan hazai importőre, a Nissan Sales CEE Kft.
Részletek:
A japán Nissan járműgyártó autóinak hazai importőre, a Nissan Sales CEE Kft. 2014. december közepén Palkovics Péter PR igazgató szervezésében elérte a lehető legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztást a cég által forgalmazott Nissan Note 1.5 dCi dízelüzemű személygépkocsival egy előre megadott útvonalon Korpás Károly gépkocsivezető közreműködésével. Kitűzött céljuk a legkisebb átlagfogyasztás elérése volt, megszokott, átlagos autóhasználati körülmények között.
A rekord felállításának szabályrendszere szerint a kísérletre felhasznált gépkocsinak teljes mértékben gyári állapotúnak kellett lennie, azon semmilyen átalakítás és semmilyen alkatrész leszerelése nem volt megengedett. A vezetőnek legalább 500 kilométert kellett megtennie hétköznapi, jellemzően és túlnyomórészt nappali forgalmi, egyben átlagos időjárási körülmények között Magyarországon olyan útvonalon, ahol mind lakott területen belüli, mind lakott területen kívüli útszakaszok is előfordultak..Az útvonalat a rekordkísérletet végrehajtó szabadon választhatta meg azzal, hogy mindvégig szilárd burkolatú úton kellett haladni és lehetőség szerint követni kellett azt a korábbi, hasonló rekordkísérlet során bejárt útvonalat, vagy annak legalább egy részét, amelyen 2013. február 26. és 28. között egy másik járműkategóriában hasonló rekord felállítására került sor. A kísérlet során mindvégig a legszigorúbban be kellett tartani a közlekedési szabályokat és a jármű forgalomban való részvételének szabályait, a vonatkozó műszaki előírásokat, azaz az előírt guminyomással és világítóberendezésekkel kellett közlekedni. A járművel a forgalmat akadályozni nem lehetett, azaz autópályán a jogszabályban jelölt legalább 60 kilométer/órás sebességet tartani kellett és máshol sem akadályozhatta indokolatlanul a jármű a kísérlet folyamán a közeledés más résztvevőit. A kísérlet során a járművet mindvégig Korpás Károly vezette. A mérést 2014. december 16-án Budapestről történő indulással és Egerbe történő érkezéssel hajtották végre. Az útvonal az alábbi volt: Budapest-Győr-Szombathely-Barcs-Pécs-Baja-Szeged-Eger. Az adott városokban az útvonal egy-egy ellenőrzési pontját a korábbi rekordkísérlet helyszínei jelentették. Az indulás 7 órakor volt a Kelenföldi Autóbuszgarázs telephelyével szemben található AGIP üzemanyagtöltő állomásról az érkezés 23 óra után Egerben a Lukoil kútnál volt.
A kísérlet végrehajtására a Nissan Sales CEE Kft. Nissan Note 1.5 dCi Tekna (DPF EU5) típusú, automata légkondicionálóval és navigációs berendezéssel ellátott, gyári adatai szerint 1461 köbcentiméter hengerűrtartalmú, 66 kW teljesítményű 5 ajtós 5 személyes dízelüzemű személygépkocsit bocsátott rendelkezésre, melyet a kísérlet kezdőnapján reggel adtak át Korpás Károly részére. A rekordert egy jegyzőkönyv-vezető tanú kísérte.
A gépkocsivezető 16-án 6 óra 40 perckor átvette az 4AE-5509 cseh forgalmi rendszámú autót, amelynek a kilométer-számlálója ekkor 6352 km értéket mutatott. A gépkocsit a fogyasztásmérés céljára teljesen tele tankolták, majd Korpás Károly 7 óra 10 perckor kihajtott a töltőállomásról az M1 autópálya irányába és ezzel kezdetét vette a rekordkísérlet. Aznap késő este 23 óra 25 perckor érkezett a rekorder az egri Lukoil töltőállomásra. A gépkocsi km-órája ekkor 7257 km-t mutatott, azaz a kísérlet teljes ideje alatt 904,8 km-t tett meg a jármű és vezetője. Ekkor beálltak a 3. sz. töltőoszlophoz. A GPS alapú rögzítés szerint is valóban 905 km távolságon került elhasználásra a gépkocsi tartályából hiányzó üzemanyag. A kútoszlop hitelesített számlálója 30,59 litert mutatott, megállapítható volt, hogy a teljes üzemanyag fogyasztás 30,6 liter +/- 1 % volt a 905 km-es út során és ez 3,38 liter/100 km-es abszolút fogyasztási rekordot jelentett.