Szenthelyi Miklós hegedűművész, a Zeneakadémia tanára, mint a Magyar Virtuózok Kamarazenekar alapítója és vezetője 2013-ban is, immáron 5. alkalommal folytatta a korábbi években már hagyománnyá lett maratoni koncertezését. Egy napon belül 4 koncertet adott, az egy napon belüli fellépéseinek sorozatát idén délben vonós kamaradarabok bemutatásával kezdte, a nap végén, az esti nagykoncert keretében pedig Mendelssohn: E-moll hegedűversenyét (op.64, vezényel: Medveczky Ádám) adta elő. A korábbi években megszokott napi 4-5 koncertjének egy napon belüli összesített fellépési idejét szárnyaltai túl Szenthelyi tanár úr és ezzel egy teljes újszerű művészeti tárgyú rekordot állított fel. A kísérlet során Szenthelyi Miklós a 24 óra alatt a legtöbb, gyakorlással, illetve koncert fellépéssel töltött idő rekordját speciális szabályok mentén hajtotta végre, amely kamerával, fényképekkel is megörökítésre került a helyszínen.

P1110548 TFD_0071 TFD_0305 TFD_0453 TFD_0508 TFD_0593

Milyen rekordot állított fel vagy döntött meg?

A legtöbb, gyakorlással, illetve koncert fellépéssel töltött idő rekordját egy napon belül 9 óra 48 perc illetve 4 óra 22 perc hegedüléssel

Hol?

Budapesten, a Kongresszusi Központ Pátria termében

Mikor?

2013. november 16-án 10 órától 21 óra 45-ig

Ki?

Szenthelyi Miklós, Kossuth-díjas hegedűművész

Részletek:

 A koncerteken másodperc pontossággal, a közönség szeme láttára, kivetített időmérővel követték nyomon az összes fellépéssel töltött időt, amelynek végső értékét, az új magyar rekordot az esti nagy koncertet követően jegyzőkönyvezték. A rekord szabályai szerint koncertfellépésnek minősül az az időtartam, amikor a művész a hangszerével a kezében megjelenik a közönség előtt a színpadon (azaz legalább egy független nézője van a produkciónak). A részidő mérése a karmesteri leütéssel vagy a mű első hangjának megszólaltatásával vette kezdetét és a karmesteri leintéssel, vagy a színpad elhagyásával ért véget. A mű időtartamát tehát a művet indító mozdulattól a művet leintő karmesteri mozdulatig, vagy a színpad elhagyásáig mérték, amennyiben a művész végig a színpadon tartózkodott és részese volt az előadói eseményeknek. Az időbe a művész kivonulása után az előadótér eseményei már nem számítottak bele. Koncertfellépésnek számított az az idő is, amikor ugyan a művész jelen van a színpadon, de éppen nem játszik hangszerén, de jelenléte szerves része a műnek.

 A gyakorlással töltött idő mérése – amelybe csak annak a tevékenységnek az ideje számít bele, amelyben a hétköznapi értelemben vett gyakorlási tevékenység során is zajló cselekvések történnek (hangszeres gyakorlás, partitúra olvasás, stb., de más, azaz például az étkezés, a pihenés, a helyszíni szervezés és fellépésre történő mentális felkészülés, vagy a művésztársakkal történő egyéb kommunikáció már nem számít bele) – egy, folyamatosan a kísérletező mellett tartózkodó, stopperórával ellátott tanú segítségével történt.

 Délelőtt 10 óra 02 perckor érkezett meg Szenthelyi Miklós hegedűművész, rekordkísérletező és elfoglalta öltözőjét a színpadi kijáróval szemben, majd megkezdődött a hangszeres gyakorlás, ezzel kezdetét vette a rekordkísérlet. A gyakorló művész tevékenységét a színpadon kívül, az öltözője bejáratánál egy folyamatos képfelvételre alkalmas kamerával rögzítették, az időmérő tanú a kezében a mobiltelefonos stopperrel folyamatosan követni kezdte a rekorder művész mozgását és az órát működtette akkor, amikor a művész tevékenysége megfelelt a hangszeres gyakorlás követelményeinek. Az időmérés helytállóságát és szabályosságát a jelen lévő szervezők a nap folyamán többször viszontellenőrizték. 12 óra 06 perckor a színpadon a műsorvezető felkonferálta az első hangverseny kezdetét, majd 12 óra 11 perckor a hangszeres duókból összeállított darabokat bemutató koncert a kezdetét vette. Ekkor elindították a színpad feletti kivetítőn is jól látható módon számláló számítógépes időmérőt, amely a színpadon a fellépésben töltött időt mérte.

 A délután folyamán a Budapesti Kongresszusi Központ videofelvételt készítő munkatársai több kamerával és felvételvezetővel megszervezett televíziós felvétellel rögzítették a 3. és a 4. koncert eseményeit. A nap utolsó, esti nagykoncertjét 19 óra 47 perckor kezdték meg. A koncert két részből állt, a szünetben 20 óra 30 perckor a koncertlátogatók játékszelvényei között sorsolást rendeztek, majd az esti nagykoncert, a maratoni koncert-sorozat 4. része 21 óra 02 perckor folytatódott a második résszel. A rekordkísérlet 2013. november 16-án 21 óra 45 perckor, Mendelssohn: E-moll hegedűversenyének (op.64) karmesteri leintésével rendben befejeződött, Szenthelyi Miklós abbahagyta a hegedűjátékot és a koncertezést a helyszínen. 21 óra 47 perckor, a műsorvezető zárszava után Szenthelyi Miklós köszönő szavaival és a 25 éves fennállását ünneplő Magyar Virtuózok Kamarazenekar felköszöntésével és egy tűzijátékkal díszített torta bemutatásával a rendezvény véget ért.

 Az időmérések eredményeinek összegzése során megállapítható volt, hogy a gyakorlás összidejének mérése, tekintettel a gyakorlás kezdetének és végének megállapításához fűződő szubjektív elemekre, valamint a koncert időmérésekor alkalmazott módszer hibái miatt a koncerttel töltött idő mérése +/- 10 perc, illetve +/- 1 perc pontossággal történt. A mérések végeredménye 9 óra 48 perc gyakorlási és fellépési időt, azaz hegedüléssel töltött időt, valamint 4 óra 22 perc koncertezéssel töltött időt adott, ezzel a rekordkísérletet végrehajtó Szenthelyi Miklós hegedűművész a Maratoni Koncertsorozat 2013 című rendezvény keretében a Bunt24 Kft. szervezésében felállította a legtöbb, egy napon belül hegedűművészeti előadással eltöltött idő és a legtöbb hegedű koncert egy napon belüli előadása során színpadon töltött idő egyéni maratoni magyarországi rekordját.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Post Navigation