Dombrádon 2017. június 30-án összeállították és a Tiszán vízre bocsátották a legtöbb PET palack felhasználásával megépített vízi járművet. A katamarán váza vasból épült, az alsó kettős törzs kerete palackokkal lett feltöltve. A jármű építése június 30-án reggel 10 órakor kezdődött, a hajó megépítéséhez, a vasváz felöltöztetéséhez és a hajótest kialakításához 2510 palackot használtak fel.
¶
Milyen rekordot állított fel vagy döntött meg?
A legnagyobb darabszámú PET palackból álló hajó rekordját 2510 palackkal
Hol?
Dombrádon a Tisza-parton
Mikor?
2017. június 30-án
Ki?
Dombrád Város Önkormányzata, Csáki Menyhért és Szántó Zoltán vezetésével
Részletek:
A hajó egy kettős törzsű katamarán tutaj lett, a palackokat helyükön tartó drótháló összefogására és rögzítésére 20×20 mm-es zárt szelvényből készítettek fémvázat. A vázat és a hajó méreteit a célul tűzött 2500 darab palackhoz Szántó Zoltán tervezte meg és a város lakóinak segítségével készült el a fémváz, amelyet üres PET palackokkal töltöttek meg.
A katamarán-szerű kettős úszótest a hajó egy-egy oldalán 100×75 cm téglalap keresztmetszetű, a fémvázon kerítésfonattal kialakított kamra, a két úszótest közötti deszkázott fedélzet 150 cm-es volt, a jármű összhossza 504 cm. A szerkezet magassága 147 cm, a váz egyik végében egy 37×83 cm-es méretű fémlap került kormánylapátként elhelyezésre. A váz a benne elhelyezendő 2510 palackkal együtt mintegy 400 kg tömegű volt, a palackok a két oldali úszótest-kamrába állítva, két sorban kerültek behelyezésre, majd kerítésfonattal rögzítésre, ez adta a katamarán kettős úszótestjét.
A Tiszán egy környezetvédelmi célú kezdeményezés, a „PET Kupa” indult, amelyen saját készítésű, PET palackból készült hajókkal vettek részt csapatok. A dombrádiak ezzel a hajójukkal, mint a legnagyobb ilyen úszó alkalmatossággal támogatták a kezdeményezést, amely a város tiszai strandját is érintette.
10 óra 25 perckor a Mátyás Csaba vezette, 10 fős, helyi diákokból álló csapat megkezdte a palackok behelyezését az úszótestekbe. Az egyik oldal első sora 11 óra 25 perckor készült el 559 darabból, 11 óra 50 perckor a másik oldal első sora készült el 591 palackból, 12 óra 30 perckor az egyik oldal második sora készült el 687 palackból, 13 óra 25 perckor a másik oldal második sora készült el 673 palackból. Összesen 1246+1264=2510 palack került beépítésre az úszótestekbe. ezután a behelyezett palackokat kerítésfonattal rögzítették, kialakították a zárt kettős úszótestet, majd megkezdték a rétegelt lemez lapokat a vázhoz rögzíteni, ezzel kialakítva a hajó fedélzetét. 15 óra 30 perckor az elkészült vízi járművet kézi erővel egy pótkocsira emelték, amelyet 15 óra 40 perces kezdettel egy traktor vontatásában leszállítottak a strand területére. Az ugyancsak kézi erővel történt lerakodást követően levitték a készítők a vízpartra a hajót és 15 óra 56 perckor vízre bocsátották. 16 óra 05 perc és 16 óra 10 perc között a hajót, fedélzetén a Szaladják István, matróz, a hajó irányítója és három társa által alkotott hajózó csapattal a strand bójával jelölt fürdőterületén levő, mintegy 1,2 méter mély vízfelületén megúsztatták. A PET palackokból álló vízi jármű a strandon és a Tisza-parton jelen lévő szemtanúk szerint is alkalmasnak mutatkozott a vízen közlekedésre, önállóan úszott a vízen és a környezetvédelmi akcióban való részvételre alkalmasnak találta a parton jelen lévő, az akciót szervező személyek képviselője is. Ezután az úszó szerkezetet a parthoz vontatták és mint az ország legtöbb PET palack felhasználásával készített hajóját, kiállították a „PET Kupa” idejére.