Az úgynevezett stéherezés egy sajátos kerékpáros sebességi versenysportot jelent. Lényege, hogy a versenyző egy jármű szélárnyékában, gyakorlatilag igen csekély légellenállás mellett igyekszik minél nagyobb sebességet elérni. A férfi egyéni világrekord messze 200 km/óra felett van, azonban tandem és női kategóriában még nem volt bejegyezve világrekord. Egészen augusztus 24-én délig. Ráadásul a 95 km/órás tandem rekordot felállító Nagy György – Kovács Margit vegyespáros hölgytagja vak sportoló és ezzel szép példáját adták a versenyzők és az őket támogatók, a NIF Zrt. és a Nissan Sales CEE Kft. az esélyegyenlőség fontosságának bemutathatóságára.
Milyen rekordot állított fel vagy döntött meg?
Tandem vegyes páros sebességi rekord jármű szélárnyékában 95 km/órával, és női egyéni rekord 86 km/órával
Hol?
Alsónémedi külterületén, az átadás előtt álló új autópálya-szakaszon, az M0 autóút-körgyűrű déli szektorának jobb pályáján az 51 sz. főút és az M5 autópálya között
Mikor?
2013. augusztus 24-én 12 órától 13 óra 40-ig
Ki?
Nagy György, Kovács Margit és Nagy Klaudia kerékpárversenyzők
Részletek:
Egy felvezető gépkocsi szélárnyékában először a Nagy György és Kovács Margit alkotta tandem vegyes páros, majd utána Nagy Klaudia, mint egyéni női versenyző ért el 80 km/óra sebességet meghaladó csúcssebességet az ún. stéherezés, azaz a jármű szélárnyéka mögötti gyorsasági kerékpározás kategóriájában. Mindhárman speciális áttételekkel ellátott, széria kivitelű, de speciális célú versenykerékpárból átépített gyorsasági kerékpárral állították fel a rekordot. A tandem rekord kísérletre átépített kétüléses kerékpár a kísérlethez szükséges sebességre történő könnyebb felgyorsulás miatt olyan elektromos segédhajtóművel volt ellátva, amely kizárólag 40 km/óra sebességig képes kisegítő vonóerő kifejtésére folyamatos pedálozás esetén, efölött a segédberendezés kikapcsol és nem továbbít vonóerőt, így a tervezett sebességtartományban nem befolyásolta a kísérlet eredményét, azonban lehetővé tette, hogy rövidebb gyorsítási úthosszon is el tudják érni a maximális sebességet. Ennek köszönhetően esett a versenyzők választása a mindössze 5 km-nyi hosszú autópálya szakaszra, amelynek közel sík vonalvezetése és nagysugarú ívei, valamint a jó minőségű, új burkolata lehetővé tette a biztonságos haladást a kerékpárokkal ennél a sebességnél is. Épp ezért kérték fel az említett útszakasz beruházásának megrendelőjét, a NIF Zrt.-t a kísérlet támogatására és ennek eredményeként biztosította a NIF Zrt-vel szerződött kivitelező a kísérletet megelőzően a gyakorlás lehetőségét.
A kellő sajtónyilvánosság biztosítására a NIF Zrt. a helyszínre sajtótájékoztatót szervezett. A kísérletet a Nissan Sales CEE Kft. a felvezető gépkocsi rendelkezésre bocsátásával támogatta, amely egy Nissan Leaf típusú villanyautó volt. A versenyzők saját kivitelezésben a gépkocsi nyitott csomagtartóját olyan kiegészítő szélfogó elemekkel látták el, amelyek a gépkocsiról nyomtalanul és a helyszínen eltávolíthatók és amelyek a szükséges aerodinamikai körülményeket biztosították. A sportolók elmondták, hogy a kísérlet előtti napokban számos módosítást hajtottak végre a felvezető gépkocsi szélterelőjének kialakításán.
A pontos sebességmérés céljára a Pest megyei Rendőr-főkapitányság Rendészeti Igazgatóság Közlekedésrendészeti Osztályát kérték fel, amely kettő darab, egymástól független és különböző gyártmányú, hatóságilag hitelesített lézeres sebességmérő berendezéssel határozta meg a rekordkísérlet során elért legnagyobb sebességet.
A kísérlet kezdetére és a sajtótájékoztatóra 10 órától gyülekeztek a résztvevők az M0 autóút még át nem adott szakaszának jobb pályáján az 51. sz. út csomópontjánál a felüljáró alatt. 11 óra 15 perckor Fótos József r. alezredes vezetésével a két mérést végző műszert elhelyezték a mérőponton, amely a pálya belső sávjában, a felüljáró alatt került kijelölésre úgy, hogy mindkét műszer optikája jól beláthassa azt az elnyújtott, 1200 méter sugarú ívet, amelyben a versenyzők szerint a legnagyobb sebességük kifejtése várható volt. 11 óra 25 perckor a sajtótájékoztató helyszínére, a felüljáró árnyékába megérkeztek a rekordkísérletezők és 11 óra 30 perckor a média jelenlétében felpumpálták a két versenykerékpár gumijait. 11 óra 35 perckor bekonferálták a sajtótájékoztatók, majd Loppert Dániel beszédével megnyitották a sporteseményt. 11 óra 45 percig bezárólag Nagy György kerékpárversenyző és Palkovics Péter ismertette a rekordkísérlet jelentőségét és azt, hogy miért kiemelt jelentőségű az a tény, hogy a felvezető gépkocsi egy Nissan Leaf villanyautó. A rekordkísérlet sajátosságainak ismertetését követően az újságírók kérdéseire adott válaszokkal a sajtótájékoztató befejeződött és 11 óra 49 perckor a jelen lévő forgatócsoport egy tagja a kísérletben használt tandem kerékpárra egy GoPro Hero 3 tipusú, extrémsport kamerát erősített fel. Nagy György közben elmondta, hogy a pályaszakasz M5 autópálya csomópontjából, a 29-es km-szelvényből indulnak a kísérletre, az indulásuk előtt mobiltelefonon jelzi a gyorsulásuk kezdetét.
12 óra 16 perckor rövid telefonhívással megadták a jelet a mérés megkezdésére és a Nagy György – Kovács Margit páros elindult a sebességrekord felállítására. 12 óra 21 perckor a felvezető gépkocsi mögött, arra szorosan rátapadva elhaladtak a mérőpontok előtt a versenyzők. A két mérőműszerrel egyaránt 95 km/óra legnagyobb sebességet mértek a mérő bírák. 12 óra 42 perckor egy második tandem kísérletre is sor került. A második kísérlet során 12 óra 47 perckor haladtak el a mérőpont és a sajtótájékoztató résztvevői előtt, a két műszerrel 91, illetve 93 km/óra sebességet mértek. Az érvényesen felállított magyar rekord tehát ebben a kategóriában 95 km/óra, +/- 2 km/óra pontossággal. 13 óra 20 perckor, az egyéni női rekordkísérletre felkészülés ideje alatt több nyilatkozatot adtak a jelen lévők, majd a forgatócsoportok elhagyták a helyszínt. 13 óra 24 perckor Nagy Klaudia elindult a sebességrekordja felállítására. A kísérlete során 13 óra 30 perckor haladt el a mérőpont előtt, a két műszerrel 85, illetve 87 km/óra sebességet mértek. Az érvényesen felállított magyar rekord tehát az egyéni női kategóriában 86 km/óra, +/- 2 km/óra pontossággal.
Ezzel a kísérletben részt vett három kerékpárversenyző, az eseményt támogató Nissan Sales CEE Kft., valamint a szervező NIF Zrt. közösen felállították a sajtótájékoztató keretében a legnagyobb sebességgel bemutatott stéherezés, azaz szélárnyékban történő kerékpáros haladás tandem vegyes páros, illetve női egyéni magyarországi, egyben világrekordját.