Az úgynevezett stéherezés egy sajátos kerékpáros sebességi versenysportot jelent. Lényege, hogy a versenyző egy jármű szélárnyékában, gyakorlatilag igen csekély légellenállás mellett igyekszik minél nagyobb sebességet elérni. A férfi egyéni világrekord messze 200 km/óra felett van, azonban tandem és női kategóriában még nem volt bejegyezve világrekord. Egészen augusztus 24-én délig. Ráadásul a 95 km/órás tandem rekordot felállító Nagy György – Kovács Margit vegyespáros hölgytagja vak sportoló és ezzel szép példáját adták a versenyzők és az őket támogatók, a NIF Zrt. és a Nissan Sales CEE Kft. az esélyegyenlőség fontosságának bemutathatóságára.

P1100136 P1100137 P1100141 P1100155 P1100159 P1100171 P1100174 P1100175

Milyen rekordot állított fel vagy döntött meg?

Tandem vegyes páros sebességi rekord jármű szélárnyékában 95 km/órával, és női egyéni rekord 86 km/órával

Hol?

Alsónémedi külterületén, az átadás előtt álló új autópálya-szakaszon, az M0 autóút-körgyűrű déli szektorának jobb pályáján az 51 sz. főút és az M5 autópálya között

Mikor?

2013. augusztus 24-én 12 órától 13 óra 40-ig

Ki?

Nagy György, Kovács Margit és Nagy Klaudia kerékpárversenyzők

Részletek:

 Egy felvezető gépkocsi szélárnyékában először a Nagy György és Kovács Margit alkotta tandem vegyes páros, majd utána Nagy Klaudia, mint egyéni női versenyző ért el 80 km/óra sebességet meghaladó csúcssebességet az ún. stéherezés, azaz a jármű szélárnyéka mögötti gyorsasági kerékpározás kategóriájában. Mindhárman speciális áttételekkel ellátott, széria kivitelű, de speciális célú versenykerékpárból átépített gyorsasági kerékpárral állították fel a rekordot. A tandem rekord kísérletre átépített kétüléses kerékpár a kísérlethez szükséges sebességre történő könnyebb felgyorsulás miatt olyan elektromos segédhajtóművel volt ellátva, amely kizárólag 40 km/óra sebességig képes kisegítő vonóerő kifejtésére folyamatos pedálozás esetén, efölött a segédberendezés kikapcsol és nem továbbít vonóerőt, így a tervezett sebességtartományban nem befolyásolta a kísérlet eredményét, azonban lehetővé tette, hogy rövidebb gyorsítási úthosszon is el tudják érni a maximális sebességet. Ennek köszönhetően esett a versenyzők választása a mindössze 5 km-nyi hosszú autópálya szakaszra, amelynek közel sík vonalvezetése és nagysugarú ívei, valamint a jó minőségű, új burkolata lehetővé tette a biztonságos haladást a kerékpárokkal ennél a sebességnél is. Épp ezért kérték fel az említett útszakasz beruházásának megrendelőjét, a NIF Zrt.-t a kísérlet támogatására és ennek eredményeként biztosította a NIF Zrt-vel szerződött kivitelező a kísérletet megelőzően a gyakorlás lehetőségét.

 A kellő sajtónyilvánosság biztosítására a NIF Zrt. a helyszínre sajtótájékoztatót szervezett. A kísérletet a Nissan Sales CEE Kft. a felvezető gépkocsi rendelkezésre bocsátásával támogatta, amely egy Nissan Leaf típusú villanyautó volt. A versenyzők saját kivitelezésben a gépkocsi nyitott csomagtartóját olyan kiegészítő szélfogó elemekkel látták el, amelyek a gépkocsiról nyomtalanul és a helyszínen eltávolíthatók és amelyek a szükséges aerodinamikai körülményeket biztosították. A sportolók elmondták, hogy a kísérlet előtti napokban számos módosítást hajtottak végre a felvezető gépkocsi szélterelőjének kialakításán.

A pontos sebességmérés céljára a Pest megyei Rendőr-főkapitányság Rendészeti Igazgatóság Közlekedésrendészeti Osztályát kérték fel, amely kettő darab, egymástól független és különböző gyártmányú, hatóságilag hitelesített lézeres sebességmérő berendezéssel határozta meg a rekordkísérlet során elért legnagyobb sebességet.

 A kísérlet kezdetére és a sajtótájékoztatóra 10 órától gyülekeztek a résztvevők az M0 autóút még át nem adott szakaszának jobb pályáján az 51. sz. út csomópontjánál a felüljáró alatt. 11 óra 15 perckor Fótos József r. alezredes vezetésével a két mérést végző műszert elhelyezték a mérőponton, amely a pálya belső sávjában, a felüljáró alatt került kijelölésre úgy, hogy mindkét műszer optikája jól beláthassa azt az elnyújtott, 1200 méter sugarú ívet, amelyben a versenyzők szerint a legnagyobb sebességük kifejtése várható volt. 11 óra 25 perckor a sajtótájékoztató helyszínére, a felüljáró árnyékába megérkeztek a rekordkísérletezők és 11 óra 30 perckor a média jelenlétében felpumpálták a két versenykerékpár gumijait. 11 óra 35 perckor bekonferálták a sajtótájékoztatók, majd Loppert Dániel beszédével megnyitották a sporteseményt. 11 óra 45 percig bezárólag Nagy György kerékpárversenyző és Palkovics Péter ismertette a rekordkísérlet jelentőségét és azt, hogy miért kiemelt jelentőségű az a tény, hogy a felvezető gépkocsi egy Nissan Leaf villanyautó. A rekordkísérlet sajátosságainak ismertetését követően az újságírók kérdéseire adott válaszokkal a sajtótájékoztató befejeződött és 11 óra 49 perckor a jelen lévő forgatócsoport egy tagja a kísérletben használt tandem kerékpárra egy GoPro Hero 3 tipusú, extrémsport kamerát erősített fel. Nagy György közben elmondta, hogy a pályaszakasz M5 autópálya csomópontjából, a 29-es km-szelvényből indulnak a kísérletre, az indulásuk előtt mobiltelefonon jelzi a gyorsulásuk kezdetét.

 12 óra 16 perckor rövid telefonhívással megadták a jelet a mérés megkezdésére és a Nagy György – Kovács Margit páros elindult a sebességrekord felállítására. 12 óra 21 perckor a felvezető gépkocsi mögött, arra szorosan rátapadva elhaladtak a mérőpontok előtt a versenyzők. A két mérőműszerrel egyaránt 95 km/óra legnagyobb sebességet mértek a mérő bírák. 12 óra 42 perckor egy második tandem kísérletre is sor került. A második kísérlet során 12 óra 47 perckor haladtak el a mérőpont és a sajtótájékoztató résztvevői előtt, a két műszerrel 91, illetve 93 km/óra sebességet mértek. Az érvényesen felállított magyar rekord tehát ebben a kategóriában 95 km/óra, +/- 2 km/óra pontossággal. 13 óra 20 perckor, az egyéni női rekordkísérletre felkészülés ideje alatt több nyilatkozatot adtak a jelen lévők, majd a forgatócsoportok elhagyták a helyszínt. 13 óra 24 perckor Nagy Klaudia elindult a sebességrekordja felállítására. A kísérlete során 13 óra 30 perckor haladt el a mérőpont előtt, a két műszerrel 85, illetve 87 km/óra sebességet mértek. Az érvényesen felállított magyar rekord tehát az egyéni női kategóriában 86 km/óra, +/- 2 km/óra pontossággal.

Ezzel a kísérletben részt vett három kerékpárversenyző, az eseményt támogató Nissan Sales CEE Kft., valamint a szervező NIF Zrt. közösen felállították a sajtótájékoztató keretében a legnagyobb sebességgel bemutatott stéherezés, azaz szélárnyékban történő kerékpáros haladás tandem vegyes páros, illetve női egyéni magyarországi, egyben világrekordját.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Post Navigation