Sinka Zsolt magyar erőrekorder saját egyéni erőrekordját döntötte meg 2013. december 6-án, pénteken a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1. Terminálján. Zsolt egy, a reptéren tűzvédelmi szolgálatot teljesítő, 3 tengelyes, 31,6 tonna üres tömeggel rendelkező, Rosenbauer FLF Panther 6X6 CA-05 H4 típusú tűzoltó gépkocsit húzott el a fogával. Ezzel megdöntötte a foggal történő közúti gépkocsi-húzás korábbi hazai rekordját, amelyet szintén ő idén februárban Budapesten a Parlament előtt állított fel közel 20,1 tonnával, amikor egy csuklós autóbuszt húzott.
Milyen rekordot állított fel vagy döntött meg?
Közúti jármű elhúzása foggal, az új rekord 32 tonna
Hol?
Budapesten, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1. Terminálján
Mikor?
2013. december 6-án 14 órától 14 óra 30-ig
Ki?
Sinka Zsolt többszörös magyar rekorder
Részletek:
A rekordkísérletet a Budapest Airport Zrt. valamint a Tűzoltóság és Repülőtéri Katasztrófavédelmi Igazgatóság együttesen támogatta a végrehajtáshoz szükséges eszközök, körülmények, helyszín, nyilvánosság és biztonsági feltételek biztosításával. A tűzoltóautó elhúzás céljára a Tűzoltóság és Repülőtéri Katasztrófavédelmi Igazgatóság FOAM8 azonosítójú Rosenbauer Panther 6×6 CA-05 H4 típusú, reptéri célra kifejlesztett tűzoltó gépkocsija szolgált. A jármű elhúzásra kész aktuális tömege legalább 32 tonna volt.
A tűzoltóautó elhúzására a jármű elején a lökhárító alatt, gyárilag kialakított vonószembe sodrott, nagy teherbírású vontatókötelet akasztottak, amely a két szára által alkotott hurokrésznél foggal megragadható. A húzásra röviddel 14 óra után, a rendezvény egyik eseményeként került sor. A kísérletet követően a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1. Termináljának galériáján sajtótájékoztatót tartottak és utána az eseményre meghívott, támogatásra szoruló gyerekekből álló csoportot ajándékozták meg a Mikulás-ünnep alkalmából.
14 óra 05 perckor, a rekordkísérletet az autó mellől figyelők biztonsági távolságban történt elhelyezkedését követően a FOAM8 azonosítójú tűzoltóautó, az eseményre felsorakoztatott további három másik tűzoltó gépkocsival együtt gurult be a parkoló helyre, a húzás megkezdésének pozíciójába úgy, hogy a húzás során a mozgatásra legalább 50 méter szabad felület állt rendelkezésre a kijelölt tároló terület és a guruló út széléig. Sinka Zsolt a gépkocsi vezetőfülkéjében foglalt helyet. 14 óra 12 perckor a tűzoltó autót többszöri próbálkozás után pozícióba állították úgy, hogy a repülőtéri beton parkolóhely vízlevezetési lejtései miatt a jármű a két vízlevezetési terület határán állt meg és a fékek feloldása után nyugalomban maradt. A gép fékjének feloldottságát ekkor ellenőrizték, továbbá azt is, hogy a jármű kerekeinek hajtására nem alkalmas, üres pozícióban van az autó erőátviteli rendszere. A gépkocsi vezetője semmilyen kezelőszervet nem működtetett a tűzoltóautón. A helyszínen jelenlévők megállapították, hogy ebben a helyzetben a gép önerejéből nem mozgásképes. A levegő hőmérséklete ekkor mintegy 2 Celsius fok volt. A kísérlet eseményeinek dokumentálására a gép mellett több kamerát is elhelyeztek, amelyek folyamatosan rögzítették a kísérlet során Sinka Zsolt mozdulatait és a kísérlet eseményeit.
14 óra 18 perckor az autó kiindulási pozícióját megjelölték a betonon oly módon, hogy az első futómű kerekének csapágyazási pontjánál az autó kereke mellé a betonra egy hátizsákot helyeztek, amellyel +/- 0,2 méter pontossággal meghatározható volt az elhúzott távolság. 14 óra 19 perckor Sinka Zsolt felvette speciális túracipőjét a tapadás biztosítására és felkészült a kísérlet végrehajtására. A külső hőmérséklet 2 Celsius fok körül volt a betonon, ahol változó irányú és erősségű, jelentős erejű, mintegy 60 km/h sebességű lökésekkel kísért szél fújt. 14 óra 20 perckor a vonószemre ráfűzték a vontatókötelet, eközben Sinka Zsolt, leguggolva a jármű előtt, koncentrált a rekordkísérlet végrehajtására. 14 óra 21 perckor Sinka Zsolt a fogai közé szorította a vontatókötelet és az első húzási kísérletre 14 óra 21 perc és 14 óra 22 perc között került sor. Ekkor 1,6 méterre sikerült csupán elmozdítani a tűzoltóautót és Sinka Zsolt jelezte, hogy ismét megpróbálja bemutatni a rekorddöntési kísérletét, immár jelentősebb hosszon. 14 óra 23 perckor a második húzási kísérlet során Sinka Zsolt húzni kezdte a fogaival és a kezével a kötelet, amellyel ismét sikerült megmozdítania a tűzoltóautót, majd lassú, egyenletes sebességgel kezdett haladni a jármű a húzóerő hatására, ekkor Sinka Zsolt a mintegy 30 méteres távon csupán a fogain keresztül hatott erővel a kötélre, a vontatókötelet elengedte a kezeivel. A sikeres kísérlet egy perce alatt Sinka Zsolt képes volt csak a fogával úgy mozgatni a 32 tonna tömeget meghaladó tűzoltóautót, hogy az a kísérlet során folyamatosan gyorsult. Biztonsági okokból az autót a gurulóút szélén befékezték.
Ezt követően a megtett távot lemérték, így a jelen lévők megállapíthatták, hogy Sinka Zsolt csak a fogával több mint 28 méterre húzta el a tűzoltóautót. A kísérletet követő sajtótájékoztatón a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér Terminal 1 Airport Event Center épületében ismét bejelentették, hogy ezzel a több mint 32 tonnás teljesítménnyel Sinka Zsolt ismét megdöntötte a foggal történő gumikerekes közúti jármű-húzás magyar rekordját.