Sinka Zsolt magyar erőrekorder saját egyéni erőrekordját döntötte meg 2013. december 6-án, pénteken a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1. Terminálján. Zsolt egy, a reptéren tűzvédelmi szolgálatot teljesítő, 3 tengelyes, 31,6 tonna üres tömeggel rendelkező, Rosenbauer FLF Panther 6X6 CA-05 H4 típusú tűzoltó gépkocsit húzott el a fogával. Ezzel megdöntötte a foggal történő közúti gépkocsi-húzás korábbi hazai rekordját, amelyet szintén ő idén februárban Budapesten a Parlament előtt állított fel közel 20,1 tonnával, amikor egy csuklós autóbuszt húzott.

P1110558 P1120031 P1120036 P1120051

Milyen rekordot állított fel vagy döntött meg?

Közúti jármű elhúzása foggal, az új rekord 32 tonna

Hol?

Budapesten, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1. Terminálján

Mikor?

2013. december 6-án 14 órától 14 óra 30-ig

Ki?

Sinka Zsolt többszörös magyar rekorder

Részletek:

 A rekordkísérletet a Budapest Airport Zrt. valamint a Tűzoltóság és Repülőtéri Katasztrófavédelmi Igazgatóság együttesen támogatta a végrehajtáshoz szükséges eszközök, körülmények, helyszín, nyilvánosság és biztonsági feltételek biztosításával. A tűzoltóautó elhúzás céljára a Tűzoltóság és Repülőtéri Katasztrófavédelmi Igazgatóság FOAM8 azonosítójú Rosenbauer Panther 6×6 CA-05 H4 típusú, reptéri célra kifejlesztett tűzoltó gépkocsija szolgált. A jármű elhúzásra kész aktuális tömege legalább 32 tonna volt.

A tűzoltóautó elhúzására a jármű elején a lökhárító alatt, gyárilag kialakított vonószembe sodrott, nagy teherbírású vontatókötelet akasztottak, amely a két szára által alkotott hurokrésznél foggal megragadható. A húzásra röviddel 14 óra után, a rendezvény egyik eseményeként került sor. A kísérletet követően a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1. Termináljának galériáján sajtótájékoztatót tartottak és utána az eseményre meghívott, támogatásra szoruló gyerekekből álló csoportot ajándékozták meg a Mikulás-ünnep alkalmából.

14 óra 05 perckor, a rekordkísérletet az autó mellől figyelők biztonsági távolságban történt elhelyezkedését követően a FOAM8 azonosítójú tűzoltóautó, az eseményre felsorakoztatott további három másik tűzoltó gépkocsival együtt gurult be a parkoló helyre, a húzás megkezdésének pozíciójába úgy, hogy a húzás során a mozgatásra legalább 50 méter szabad felület állt rendelkezésre a kijelölt tároló terület és a guruló út széléig. Sinka Zsolt a gépkocsi vezetőfülkéjében foglalt helyet. 14 óra 12 perckor a tűzoltó autót többszöri próbálkozás után pozícióba állították úgy, hogy a repülőtéri beton parkolóhely vízlevezetési lejtései miatt a jármű a két vízlevezetési terület határán állt meg és a fékek feloldása után nyugalomban maradt. A gép fékjének feloldottságát ekkor ellenőrizték, továbbá azt is, hogy a jármű kerekeinek hajtására nem alkalmas, üres pozícióban van az autó erőátviteli rendszere. A gépkocsi vezetője semmilyen kezelőszervet nem működtetett a tűzoltóautón. A helyszínen jelenlévők megállapították, hogy ebben a helyzetben a gép önerejéből nem mozgásképes. A levegő hőmérséklete ekkor mintegy 2 Celsius fok volt. A kísérlet eseményeinek dokumentálására a gép mellett több kamerát is elhelyeztek, amelyek folyamatosan rögzítették a kísérlet során Sinka Zsolt mozdulatait és a kísérlet eseményeit.

14 óra 18 perckor az autó kiindulási pozícióját megjelölték a betonon oly módon, hogy az első futómű kerekének csapágyazási pontjánál az autó kereke mellé a betonra egy hátizsákot helyeztek, amellyel +/- 0,2 méter pontossággal meghatározható volt az elhúzott távolság. 14 óra 19 perckor Sinka Zsolt felvette speciális túracipőjét a tapadás biztosítására és felkészült a kísérlet végrehajtására. A külső hőmérséklet 2 Celsius fok körül volt a betonon, ahol változó irányú és erősségű, jelentős erejű, mintegy 60 km/h sebességű lökésekkel kísért szél fújt. 14 óra 20 perckor a vonószemre ráfűzték a vontatókötelet, eközben Sinka Zsolt, leguggolva a jármű előtt, koncentrált a rekordkísérlet végrehajtására. 14 óra 21 perckor Sinka Zsolt a fogai közé szorította a vontatókötelet és az első húzási kísérletre 14 óra 21 perc és 14 óra 22 perc között került sor. Ekkor 1,6 méterre sikerült csupán elmozdítani a tűzoltóautót és Sinka Zsolt jelezte, hogy ismét megpróbálja bemutatni a rekorddöntési kísérletét, immár jelentősebb hosszon. 14 óra 23 perckor a második húzási kísérlet során Sinka Zsolt húzni kezdte a fogaival és a kezével a kötelet, amellyel ismét sikerült megmozdítania a tűzoltóautót, majd lassú, egyenletes sebességgel kezdett haladni a jármű a húzóerő hatására, ekkor Sinka Zsolt a mintegy 30 méteres távon csupán a fogain keresztül hatott erővel a kötélre, a vontatókötelet elengedte a kezeivel. A sikeres kísérlet egy perce alatt Sinka Zsolt képes volt csak a fogával úgy mozgatni a 32 tonna tömeget meghaladó tűzoltóautót, hogy az a kísérlet során folyamatosan gyorsult. Biztonsági okokból az autót a gurulóút szélén befékezték.

 Ezt követően a megtett távot lemérték, így a jelen lévők megállapíthatták, hogy Sinka Zsolt csak a fogával több mint 28 méterre húzta el a tűzoltóautót. A kísérletet követő sajtótájékoztatón a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér Terminal 1 Airport Event Center épületében ismét bejelentették, hogy ezzel a több mint 32 tonnás teljesítménnyel Sinka Zsolt ismét megdöntötte a foggal történő gumikerekes közúti jármű-húzás magyar rekordját.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Post Navigation